Blog Juridic, Carti juridice, Editoriale, Jurisprudenta, Noutati editoriale, Spete juridice, Stiri juridice

Notiunea de „rezervare confirmata” in serviciile de transport aerian

Like & Share

Dreptul consumului este si va ramane intotdeauna o materie dificila, complexa si intesata de spete care pun in incurcatura chiar si practicieni cu experienta solida in domeniu. Astazi va prezentam un scurt extras din cea mai noua carte de dreptul consumului pe care o lansam la Editura Hamangiu.

Structura cartii „Dreptul relatiilor dintre profesionisti si consumatori” este una complexa si actualizata, racordata la ultimele modificari normative intrate in vigoare la inceputul anului 2022.  Autoarea, Juanita GOICOVICI, este lector universitar doctor in cadrul Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, autor al numeroase studii in dreptul consumului, raportor national in 2016, 2018 si 2022 pentru studiile demarate de Comisia Europeana – DG JUST privind transpunerea in dreptul intern a directivelor si regulamentelor europene privind protectia consumatorilor.

In randurile urmatoare va oferim un scurt extras din lucrarea: „Dreptul relatiilor dintre profesionisti si consumatori”:

„In practica judiciara[2] s-a ridicat problema de a stabili daca, in ipotezele contractarii unor pachete de servicii turistice incluzand servicii de transport aerian[3], ar putea fi retinuta confirmarea rezervarii, daca documentul transmis pasagerilor de operatorul serviciilor turistice continea informatii cu privire la orarul zborurilor, diferite de cele pe care operatorul de transport aerian le transmisese ultima data operatorului de servicii turistice, in contextul in care aceste din urma informatii actualizate privitoare la orarul zborurilor nu fusesera transmise direct pasagerilor respectivi, astfel incat acestia nu dispuneau decat de informatiile continute in documentul transmis de operatorul de servicii turistice.

In aceasta privinta, trebuie amintit ca problematica existentei unei „rezervari confirmate” intereseaza din perspectiva sferei de incidenta a prevederilor Regulamentului nr. 261/2004, intrucat art. 3 din acest regulament reglementeaza domeniul sau de aplicare impunand, in temeiul alin. (2) lit. (a), ca pasagerul sa dispuna de o rezervare confirmata pentru zborul respectiv. Regulamentul nr. 261/2004 nu defineste sintagma „rezervare confirmata”, descriind, in schimb, notiunea de „rezervare” prin prisma existentei unui document doveditor; notiunea de „rezervare” a zborului/locului este definita in art. 2 lit. (g) din acest regulament ca referindu-se faptul ca „pasagerul poseda un bilet sau un alt document doveditor, care indica faptul ca rezervarea a fost acceptata si inregistrata de operatorul de transport aerian sau de operatorul de turism”. Din aceasta definitie rezulta ca o rezervare poate fi constituita dintr-un „alt document doveditor” care atesta faptul ca rezervarea a fost acceptata si inregistrata fie de operatorul de transport aerian, fie de operatorul de servicii turistice; rezulta, astfel, din textul citat, ca o rezervare acceptata si inregistrata de operatorul de servicii turistice (cu care consumatorul contracteaza un pachet de servicii turistice incluzand servicii de transport aerian) are aceeasi valoare juridica precum rezervarea locului acceptata si inregistrata de operatorul de transport aerian.

In consecinta, se poate concluziona ca, daca pasagerul dispune de „un alt document doveditor” in sensul art. 2 lit. (g) din Regulamentul nr. 261/2004, emis de operatorul de servicii turistice, acest document doveditor echivaleaza cu o „rezervare” in sensul aceleiasi dispozitii din textul legal citat.”

Lucrarea „Dreptul relatiilor dintre profesionisti si consumatori” poate fi comandata aici, pe site-ul Editurii Hamangiu.

 

Citeste si: 12 cărți de dreptul afacerilor esențiale în orice bibliotecă

 

Like & Share

S-ar putea să te intereseze și